UCHWAŁA NR LI/665/2022
RADY MIEJSKIEJ W SUWAŁKACH
z dnia 30 listopada 2022 r.
w sprawie przewozu osób niepełnosprawnych oraz warunków korzystania i odpłatności
za te usługi na terenie Miasta Suwałki
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, poz. 583, poz. 1005, poz. 1079 i poz. 1561) oraz art. 12 pkt 1 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 5, art. 92 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526) oraz art. 35a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573, poz. 1981 oraz z 2022 r. poz. 558, poz. 1700 i poz. 1812) uchwala się, co następuje:
§ 1. Miasto Suwałki w celu poprawy poziomu i jakości funkcjonowania osób niepełnosprawnych przyjmuje do realizacji zadanie polegające na organizacji przewozu niepełnosprawnych mieszkańców Miasta Suwałki, którzy z powodu swojej niepełnosprawności nie mogą korzystać z publicznego transportu zbiorowego.
§ 2. Zasady świadczenia usługi przewozu osób niepełnosprawnych i odpłatności za nie określa się w „Regulaminie przewozu osób niepełnosprawnych oraz warunków korzystania i odpłatności za te usługi na terenie Miasta Suwałki”, który stanowi załącznik do uchwały.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Suwałk.
§ 4. Traci moc uchwała nr XXXVII/394/2013 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 28 maja 2013 r. w sprawie przewozu osób niepełnosprawnych oraz warunków korzystania i odpłatności za te usługi.
§ 5. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 roku.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Suwałkach Zdzisław Przełomiec |
Załącznik do uchwały Nr LI/665/2022 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 30 listopada 2022 r.
Regulamin przewozu osób niepełnosprawnych oraz warunków korzystania i odpłatności
za te usługi na terenie Miasta Suwałki
§ 1. Regulamin określa zasady organizacji i funkcjonowania przewozu osób niepełnosprawnych oraz warunki korzystania i odpłatności za te usługi.
§ 2. Użyte w uchwale określenia oznaczają:
1) usługa – usługi przewozowe osób niepełnosprawnych oraz ich opiekunów z miejsca zamieszkania do miejsca docelowego,
2) mieszkaniec – osoba niepełnosprawna i osoba z potrzebą wsparcia w zakresie mobilności zamieszkała na terenie Miasta Suwałki,
3) opiekun – osoba towarzysząca osobie niepełnosprawnej w czasie korzystania z usługi,
4) Miasto – Miasto Suwałki,
5) Prezydent – Prezydent Miasta Suwałk,
6) MOPR – Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Suwałkach,
7) Przewoźnik – podmiot wybrany przez Miasto Suwałki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 z późn. zm.),
8) uczeń – uczeń niepełnosprawny, którego kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 127 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.) posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
§ 3. 1. Miasto podejmuje działania zmierzające do zaspokojenia potrzeb transportowych mieszkańców Suwałk z potrzebą wsparcia w zakresie mobilności poprzez organizację usług realizowanych przez Przewoźnika w celu poprawy poziomu i jakości funkcjonowania osób niepełnosprawnych na zasadzie równości z innymi osobami w sferze społecznej, zdrowotnej i edukacyjnej poprzez umożliwienie, w szczególności:
1) realizacji obowiązku szkolnego i nauki przez uczniów,
2) dojazdu na rehabilitację lub leczenie,
3) realizacji zadań pomocy społecznej,
2. W każdym przypadku o realizacji usługi decyduje kolejność zgłoszeń.
§ 4. Do korzystania z usług uprawnione są osoby niepełnosprawne zamieszkałe na terenie Miasta, które nie są w stanie korzystać z publicznego transportu zbiorowego i nie posiadają własnego środka transportu przystosowanego do potrzeb wynikających z niepełnosprawności:
1) uczniowie uczęszczający do szkół podstawowych, ponadpodstawowych lub placówek oświatowych,
2) mieszkańcy mający trudności w samodzielnym przemieszczaniu się ze względu na dysfunkcję narządu ruchu lub schorzenie neurologiczne ograniczające sprawność, posiadający znaczny stopień niepełnosprawności o symbolu 05-R (upośledzenie narządu ruchu) i 10-N (choroby neurologiczne), w tym poruszający się:
a) na wózku inwalidzkim,
b) o kulach,
c) przy balkoniku.
3) mieszkańcy z dysfunkcją narządu wzroku – posiadający znaczny stopień niepełnosprawności ze wskazaniem kodu 04-O,
4) opiekunowie lub psy asystujące, osób niepełnosprawnych wymienionych w § 4 pkt 1 – 3.
§ 5. Przewoźnik realizuje usługi w oparciu o samochody przystosowane do przewozu osób
niepełnosprawnych, powierzone do dyspozycji przez Miasto lub własne Przewoźnika.
§ 6. Do uprawnień i obowiązków Przewoźnika, w szczególności należy:
1) utrzymywanie gotowości przewozowej pojazdów,
2) przyjmowanie zgłoszeń telefonicznie bądź w siedzibie Przewoźnika w dni robocze w godz. 7:00-15:00,
3) prowadzenie rejestru obejmującego dane:
a) imię i nazwisko pasażera,
b) wiek,
c) wskazanie potrzeby uzasadniającej skorzystanie z usługi (niepełnosprawność lub orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego),
d) cel i miejsce przejazdu (jedna z opcji wskazanych w § 3),
e) termin usługi (jednorazowa, okresowa),
f) kontakt (nr telefonu),
g) rodzaj dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność.
4) wypełnianie obowiązku informacyjnego wobec pasażerów o celu i zakresie gromadzonych danych osobowych oraz o administratorze tych danych zgodnie z przepisami wynikającymi z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), oraz ustawy o ochronie danych osobowych,
5) kwalifikacja zgłoszeń pod względem celu przejazdu ,
6) weryfikacja uprawnień pasażera przez obsługę pojazdu (kierowcę) na podstawie dokumentu tożsamości, okazanego orzeczenia o niepełnosprawności lub legitymacji osoby niepełnosprawnej oraz odbieranie stosownych oświadczeń,
7) realizacja usług w granicach administracyjnych Miasta Suwałk, najkrótszą trasą w dni robocze w godzinach od 7:00 do 15:00, z zastrzeżeniem § 8,
8) informowanie na bieżąco pasażerów o przyjęciu zamówienia lub o wszelkich zmianach, w tym o zmianie terminu usługi,
9) łączenie kursów, o ile pozwalają na to warunki maksymalnego wykorzystania środka transportu,
10) udostępnianie na stronie internetowej formularza zgłoszeniowego do zamówienia usługi,
11) prawo do odmowy wykonania usługi, w przypadku:
a) braku zdolności przewozowej powiązanej z wcześniej złożonymi zgłoszeniami,
b) agresywnego zachowania pasażera,
c) widocznego stanu wskazującego na spożycie alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych,
d) braku przesłanek do wsparcia w formie usług, w tym odmowa podania danych, o których mowa w pkt 3,
e) kilkukrotnych rezygnacji z usług po przybyciu pojazdu na miejsce.
§ 7. 1. Usługi realizowane są samochodami przystosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych, opatrzonymi oznakowaniem zawierającym:
1) znak osób niepełnosprawnych,
2) herb Miasta,
3) dane teleadresowe Przewoźnika niezbędne do zgłaszania zamówienia usługi.
2. Inne elementy mogą być umieszczane na pojazdach za zgodą właściciela lub jeśli wynika to z odrębnych przepisów.
§ 8. Na wniosek dyrektora MOPR zatwierdzony przez Prezydenta Miasta Suwałk lub jego zastępcę, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 usługa
może być realizowana poza terenem Miasta i poza godzinami określonymi w § 6 pkt 7.
§ 9. Obowiązki i uprawnienia pasażera:
1) zamówienia usługi dokonuje się u Przewoźnika z co najmniej dwudniowym wyprzedzeniem drogą telefoniczną, osobiście lub pisemnie w dni robocze, w godzinach od 7:00 do 15:00.
Usługi mogą być zrealizowane w dniu przyjęcia zamówienia pod warunkiem posiadania przez Przewoźnika wolnych terminów. W zgłoszeniu należy podać dane, o których mowa w § 6 pkt 3,
2) pasażer po przyjeździe Przewoźnika do wskazanego miejsca zobowiązany jest złożyć obsłudze pojazdu:
a) oświadczenie o wysokości dochodu i spełnianiu kryteriów, o których mowa w § 4,
b) potwierdzić dane dokumentem tożsamości, orzeczeniem o niepełnosprawności, orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub legitymacją osoby niepełnosprawnej,
3) pasażer ma obowiązek podporządkowania się wskazaniom Przewoźnika w zakresie bezpieczeństwa przewozu.
§ 11. 1. Osoby uprawnione ponoszą odpłatność, z zastrzeżeniem ust.3, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej bądź dochód na osobę w rodzinie przekracza kwotę kryterium dochodowego określonego w art. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 z późn. zm), w następującej wysokości:
1) za pierwsze 5 km – 10 zł,
2) 2 zł za każdy następny kilometr.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1 wnoszą opłatę za wykonaną usługę bezpośrednio u kierowcy.
3. Do bezpłatnego korzystania z usług uprawnieni są:
1) uczniowie,
2) opiekun, o którym mowa w § 4 pkt 4.
4. Środki finansowe na realizację zadania zapewnia budżet Miasta w oparciu o postępowanie przeprowadzone na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 z późn. zm.),
5. Przewoźnik obowiązany jest do odprowadzenia na konto Miasta wpływów ze świadczonych usług raz w miesiącu.