Procedura zgłaszania naruszeń prawa

25 września 2024

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach sp. z o.o. pragnie poinformować, iż posiada ustaloną Procedurę zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych, umożliwiającą zgłaszanie przez osoby fizyczne wykonujące czynności na rzecz Spółki, także niebędące jej pracownikami, rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń prawa, dotyczących:

1) korupcji,

  1. zamówień publicznych,

  2. usług, produktów i rynków finansowych,

  3. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,

  4. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,

  5. bezpieczeństwa transportu,

  6. ochrony środowiska,

  7. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,

  8. bezpieczeństwa żywności i pasz,

  9. zdrowia i dobrostanu zwierząt,

  10. zdrowia publicznego,

  11. ochrony konsumentów,

  12. ochrony prywatności i danych osobowych,

  13. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,

  14. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,

  15. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,

  16. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16,

Zgłoszenie naruszenia jest możliwe za pośrednictwem trzech kanałów komunikacji:

  1. elektronicznej skrzynki pocztowej – na adres: naruszeniespolka@pgk.suwalki.pl (jeżeli Zgłoszenie nie dotyczy Zarządu Spółki) lub naruszeniezarzad@pgk.suwalki.pl (jeżeli Zgłoszenie dotyczy Zarządu Spółki),

  2. pisemnie, w zamkniętej kopercie, na adres: Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach Spóła z o.o., ul. Sejneńska 82, 16-400 Suwałki – z dopiskiem: „Naruszenie przepisów – do rąk własnych Prezesa Zarządu”, a jeżeli Zgłoszenie dotyczy Zarządu – „Naruszenie przepisów – do rąk własnych RN”,

  3. osobiście (podczas bezpośredniego spotkania) – na wniosek Zgłaszającego, przesłany na adres naruszeniespolka@pgk.suwalki.pl (jeżeli Zgłoszenie nie dotyczy Zarządu Spółki) lub naruszeniezarzad@pgk.suwalki.pl (jeżeli Zgłoszenie dotyczy Zarządu Spółki) – z dopiskiem „Wniosek o spotkanie osobiste”.

Zgłoszenie powinno zawierać co najmniej):

  1. wskazanie, na czym polega zidentyfikowane Naruszenie,

  2. wyczerpujące uzasadnienie zidentyfikowanego Naruszenia,

  3. jeżeli jest to możliwe – datę Naruszenia,

  4. w przypadku zgłoszeń nieposiadających cech anonimowości – imię i nazwisko Zgłaszającego oraz dane do kontaktu.

(wzór Zgłoszenia wraz z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych)

Zgłaszający naruszenie ma prawo do:

    1. anonimowego dokonania Zgłoszenia,

    2. zachowania poufności swojej tożsamości,

    3. ochrony przed działaniami odwetowymi (informację o wystąpieniu niekorzystnych działań Zgłaszający powinien przekazać na skrzynkę pocztową: naruszeniespolka@pgk.suwalki.pl / naruszeniezarzad@pgk.suwalki.pl lub pisemnie na adres Spółki,

    4. otrzymania informacji dotyczącej:

    1. przyjęcia Zgłoszenia, w tym podjętych działań lub uzasadnienia odmowy ich wszczęcia,

    2. przetwarzania danych osobowych,

    3. działań podjętych w związku ze Zgłoszeniem, w tym decyzji o braku podstaw do wszczęcia postępowania wyjaśniającego,

    4. wyników prowadzonego postępowania wyjaśniającego, o ile Zgłoszenie nie posiada cech anonimowości,

  1. uzupełnienia informacji przekazanych w Zgłoszeniu do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE.L. 2016.119.1), dalej RODO, pragniemy poinformować, że:

  1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Suwałkach, przy ul. Sejneńskiej 82, NIP 844-000-42-07, REGON 000151868, tel. 87 565 32 86, e-mail: sekretariat@pgk.suwalki.pl.
  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym możecie Państwo skontaktować się w sprawach ochrony swoich danych pod adresem e-mail: iod@pgk.suwalki.pl, lub pisemnie na adres naszej siedziby wskazany w pkt. 1 powyżej.
  3. Państwa dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a-c, e RODO w celu prowadzenia działalności Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Suwałkach Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z/s w Suwałkach, opisanej jej aktem założycielskim, a w szczególności w celu zawarcia i realizacji umów dotyczących: świadczenia usługi przewozu komunikacją miejską, odbioru odpadów, zarządzania targowiskami miejskimi oraz cmentarzem komunalnym w Suwałkach, badań i kontroli technicznych pojazdów, podjęcia działań przed zawarciem tych umów, a także art. 6 ust. 1 lit. f RODO – w celu ustalenia lub dochodzenia własnych roszczeń lub obrony przed zgłoszonymi roszczeniami.
  4. Zakres przetwarzanych przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z/s w Suwałkach danych osobowych wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego, a w szczególności ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy o odpadach, ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Zakres danych uzależniony jest od umów zawartych ze Spółką.
  5. Państwa dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom, którym Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z/s w Suwałkach powierzyło przetwarzanie danych osobowych na podstawie umów powierzenia przetwarzania danych osobowych (tzw. podmioty przetwarzające), organom publicznym, instytucjom lub podmiotom trzecim uprawnionym do żądania dostępu lub otrzymania danych osobowych na podstawie przepisów prawa, podmiotom świadczącym usługi doradczo – kontrolne, kancelariom prawnym i windykacyjnym.
  6. Okresy przetwarzania (a w tym przechowywania) Państwa danych osobowych wynikają z celów przetwarzania (dane osobowe przetwarzane są przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z/s w Suwałkach do momentu wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych lub do momentu zrealizowania / ustania celów przetwarzania danych osobowych wynikających z umów zawartych przez Państwo ze Spółką oraz z upływem terminu dochodzenia roszczeń), w szczególności terminy przetwarzania danych osobowych wynikają z ustaw, o których mowa w pkt. 2 powyżej oraz innych przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
  7. Przysługuje Państwu prawo dostępu do swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem (w przypadku, gdy przetwarzanie odbywa się na podstawie Państwa zgody), z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z RODO. W przypadku, gdy dane osobowe nie zostały zebrane od Państwa, przysługuje Państwu prawo do uzyskania informacji o ich źródle.
  8. Państwa dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany.
  9. Państwa dane nie będą przekazywane do Państwa Trzeciego lub organizacji międzynarodowych.
  10. Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, ale mogą okazać się niezbędne do zawarcia i wykonania umowy i związanych z nią obowiązków prawnych, a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie niemożność świadczenia usług oferowanych przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z/s w Suwałkach.
  11. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych dotyczących Państwa narusza przepisy prawa, a w tym RODO.